Jak mohou města nastavit parkovací politiku tak, aby byla účinná, spravedlivá a udržitelná?
Tuto otázku otevřela konference sítě CIVINET Česká a Slovenská republika, která se uskutečnila 6. listopadu 2025 v Žilině. Akce s názvem „Řešení parkování ve městech – přínosy, zkušenosti a příklady z praxe“ přivedla dohromady zástupce měst, odborníky z dopravního výzkumu, konzultanty i politické představitele.
Konferenci s téměř 60 účastníky jsme organizovali ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i., společností CityOne a Městem Žilina, které poskytlo zázemí celodennímu programu.
Účastníci se shodli, že parkovací politika není jen o budování nové infrastruktury, ale především o strategii, načasování a komunikaci. Zaznělo, že výstavba parkovacího domu nemusí být vždy nejvhodnějším řešením – města by měla nejprve provést analýzu situace, vyhodnotit příčiny problémů a využít nízkonákladová opatření, než přistoupí k velkým investicím.
Stejně důležité je nastavit pravidla správně hned na začátku. Jakmile se zavedou nové poplatky nebo regulace, je pro veřejnost složitější přijímat pozdější změny. Proto je klíčová otevřená komunikace – vysvětlování důvodů, cílů i přínosů pro obyvatele.
Zazněla i potřeba nabídnout alternativy – ať už v samotném parkování, nebo v možnostech dopravy. Kvalitní veřejná doprava, pěší a cyklistická infrastruktura či sdílené formy mobility jsou nezbytnou součástí vyváženého systému.
Během dne byly představeny zkušenosti měst Žilina, Bratislava, Třinec a Jihlava, doplněné o inspirativní příklady z dalších evropských měst. Diskutovalo se o významu dat pro tvorbu parkovací politiky, jejich sběru a využití v souladu s evropskou legislativou.
Účastníci se seznámili také s nástroji a projekty, které městům pomáhají s plánováním a řízením parkování – například ParkPAD, NXTLVLparking a SPINE. Tyto iniciativy podporují efektivní správu parkovacích systémů a přispívají k udržitelnější městské mobilitě.
Odpolední část programu patřila dvěma paralelním kulatým stolům – pro komunální politiky a pro pracovníky městských úřadů. Diskuse se zaměřily na cíle parkovací politiky, roli regulace parkování i na konkrétní aspekty, které je třeba koordinovat s národní úrovní. Nechyběly praktické kroky, které mohou města podniknout při nastavování parkovací politiky – hledání postupu a variant řešení nedostatku parkovacích míst a způsoby komunikace s veřejností i v rámci úřadu.
Jako síť CIVINET Česká a Slovenská republika dlouhodobě propojujeme města, odborníky a instituce, které sdílejí zkušenosti a hledají cesty k udržitelnější mobilitě. Konference v Žilině byla již 11. výroční konferencí a potvrdila, že právě sdílení praxe a konkrétních řešení pomáhá městům dělat efektivní rozhodnutí a posouvat jejich dopravní politiku kupředu.













