Univerzitní kampus a nemocnice v městské části Bohunice budou z centra města dostupnější veřejnou dopravou. V neděli 11. prosince 2022 byla zprovozněna nová tramvajová trať ze zastávky Osová do zastávky Nemocnice Bohunice měřící 912 metrů, která výrazně ulehčí dopravě a zajistí přímé a rychlejší spojení pro cestující z brněnského Hlavního nádraží.
Před realizací projektu byla lokalita, ve které se nachází kromě univerzity a nemocnice také nákupní centrum, Středoevropský technologický institut CEITEC nebo výzkumné centrum RECETOX, z Hlavního nádraží dostupná pouze s přestupem mezi tramvají a autobusem. Zatímco autobus jezdil přibližně třikrát za hodinu, tramvaj po nové trati jezdí ve špičce v intervalech 6 minut a cesta trvá nádraží 15 minut oproti dřívějším 20 a více minutám. Tramvajová trať umožní přepravu až 40 000 osob denně a zefektivnění dopravu v Brně, jelikožregionální autobusové linky jsou nově ukončeny v terminálu Nemocnice Bohunice a nezajíždějí do centra a nenavyšují tak hustotu provozu. Výhodou je také to, že doprava do lokality univerzitního kampusu bude na rozdíl od přechozího stavu nezávislá na aktuální dopravní situaci.
Výstavba tratě trvala 3 roky a stála 1,745 miliardy korun, a přestože většina částky je pokryta z Operačního programu Doprava, stala se největší investicí Statutárního města Brna do veřejné dopravy za posledních 20 let. Součástí tramvajové tratě je nový tunel, který se s délkou 619 metrů stal nejdelším svého druhu v Česku. Tunel je vybaven moderními technologiemi, semafory a kamerovým systémem a z důvodu bezpečnosti jsou u vjezdu a výjezdu brány, které se na noc uzavírají. Díky tomu, že tramvajová trať vede z velké části tunelem, nepředstavuje její provoz zvýšenou hlukovou zátěž pro obyvatele okolních domů.
Na nový terminál Nemocnice Bohunice zajíždí nový typ oboustranných tramvají typu Škoda ForCity Smart 34, které mají kabinu pro řidiče na obou koncích, díky čemuž se tramvaj nemusí otáčet. Řidiči a cestující pak ocení to, že se jedná o klimatizované vozy s velkou kapacitou, které jsou nízkopodlažní a mají mimo jiné také funkci vyhřívání čelních skel.
Zdroj informací: https://cobude.brno.cz/projekt/tramvajova-trat-kampus/, https://cosedeje.brno.cz/w/novou-tramvaji-po-nove-trase-do-kampusu-1