Jak urychlit přechod k udržitelnějším způsobům dopravy? Německo pokračuje ve strategii zlevňování veřejné dopravy

Po experimentu s devítieurovou jízdenkou bude v Německu pokračovat zlevňování veřejné dopravy – tentokrát bude sice jízdenka dražší, ale bude se jednat o dlouhodobější opatření.

Speciální devítieurová měsíční jízdenka (přibližně 225 Kč) platila v Německu na veřejnou dopravu od 1. června do 31. srpna 2022. Jízdenka s celostátní platností na dopravou MHD, autobusy a regionální vlaky byla výrazně levnější než běžné předplatní jízdenky, a reagovala tak na nárůst cen energií. Měla finančně ulevit dojíždějícím, a současně ukázat lidem využívajícím hlavně auta i alternativu v podobě veřejné dopravy. Spolková vláda kompenzovala dopravcům ztrátu příjmů na jízdném ve výši 2,5 miliardy eur.

Nyní se ministři dopravy jednotlivých spolkových zemí Německa a spolkový ministr dopravy shodli na pokračování strategie zlevňování veřejné dopravy v podobě jízdenky za 49 euro (přibližně 1200 Kč). Měsíční elektronická jízdenka pro cestování veřejnou dopravou MHD, autobusy a regionálními vlaky bude stejně jako devítieurová platit po celém Německu. Pořídit si ji budou moci lidé od ledna 2023 a v nabídce by měla zůstat nejméně dva roky. Zatím jde o politickou dohodu, jejíž přesné detaily ještě nejsou doladěny, protože stejně jako v průběhu letního zkušebního provozu bude klíčové najít prostředky na kompenzaci výpadku příjmů dopravcům. Odhaduje se, že bude nutné nalézt v rozpočtu vlády a jednotlivých spolkových zemí nejméně 1,5 miliardy eur.

Samostatnou cestou se rozhodl jít Berlín. Do doby, než bude zavedena jízdenka za 49 eur bude město nabízet měsíční jízdenku za 29 eur (zhruba 710 Kč) namísto dosavadních 86 eur. Zlevněná jízdenka bude tedy v platnosti od října do prosince 2022 a podle odhadů berlínské radnice přinese náklady navíc ve výši 105 milionů eur. Zlevnění jízdného prosadili v Berlíně Zelení, a to pro zóny AB. Za hranicemi města platí standardní jízdné, jelikož Braniborsko nechtělo na levnější předplatní tarif přistoupit. V Německu je Berlín zatím prvním městem, které se takto rozhodlo ze svého rozpočtu výrazně zlevnit cestování veřejnou dopravou.

Podle prvních statistik se za první týden V Berlíně prodalo přibližně sto tisíc jízdenek za 29 eur, přičemž přes třicet tisíc držitelů dosud podobnou jízdenku nemělo a jde tak o nové zákazníky (pro porovnání: běžně v Berlíně přibývá kolem pěti až sedmi tisíc nových majitelů časových jízdenek).

Zdroj informací: https://zdopravy.cz/berlin-na-tri-mesice-vyrazne-zlevnil-verejnou-dopravu-zajem-je-obrovsky-128403/; https://zdopravy.cz/49-eur-mesicne-nemecko-zavede-novou-jizdenku-pro-neomezene-cestovani-129241/

Jak urychlit přechod k udržitelnějším způsobům dopravy? Německo pokračuje ve strategii zlevňování veřejné dopravy
O nás
Kontakty
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a
636 00 Brno
Email: civinet@cdv.cz
Manažer sítě CIVINET Česká a Slovenská republika: Statutární město Olomouc
Sekretariát CIVINET Česká a Slovenská republika: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Partneři CIVINET Česká a Slovenská republika: Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky

Ochrana osobních údajů
Copyright © 2022
Tento projekt je financován z výzkumného a inovačního programu Evropské Unie Horizont 2020 na základě grantové dohody č. 815008.