V rámci Evropského týdne mobility 2025 uspořádala síť CIVINET Česká a Slovenská republika webinář „Jak na dostupnou mobilitu pro všechny“. Diskuze ukázala, že dekarbonizace dopravy a spravedlivý přístup k mobilitě musí postupovat společně, jinak hrozí prohlubování dopravní chudoby. Zazněly konkrétní návrhy, zkušenosti z praxe i upozornění pro plánovače, kraje, obce a neziskové organizace.
Ministerstvo životního prostředí ČR představilo, co by v praxi mohl podpořit Sociální klimatický fond: především zavádění poptávkové dopravy v územích s nedostatečnou obsluhou a nákup bezemisních minibusů a mikrobusů, které dokážou efektivně obsloužit řidší linky. Vedle vozidel by se mohly financovat analýzy, úpravy zastávek, nabíjecí infrastruktura, dispečerský software a v omezené míře i provozní náklady. Prostor by mohl vzniknout také pro sdílená kola, cargo-kola či komunitní půjčovny. Zároveň zaznělo zásadní upozornění: fond má být financován z emisních povolenek ETS2 se záměrem zmírnit dopady očekávaného zdražení fosilních paliv na domácnosti, jeho vznik a rozsah však závisí na politickém rozhodnutí. Pokud nová vláda ETS2 neschválí, fond se nevytvoří — s touto nejistotou je třeba počítat.
Silnou inspiraci nabídla slovenská metodika měření dopravní chudoby, která propojuje tři roviny: dostupnost spojů a zastávek, časovou náročnost cesty veřejnou dopravou oproti autu a cenovou dostupnost, doplněnou o socio-demografické ukazatele (senioři, osoby se zdravotním postižením, nízkopříjmové domácnosti, marginalizované komunity). Výsledky odhalily jak souvisle slabě obsluhované periferie, tak i obce s napojením na vzdálená centra, kde je veřejná doprava kvůli času či počtu přestupů nepraktická. Doporučení pro Sociální klimatický fond zní: místo plošných investic volit cílené balíčky, například podporu poptávkové dopravy a mikrobusů, komunitních cyklo-programů a dočasné přímé pomoci nízkopříjmovým domácnostem.
Panel praxe ukázal, jak tyto principy zavádět. Centrum pro dopravu a energetiku připomnělo, že emise z dopravy neklesají a dopady ETS2 je nutné sociálně citlivě vyvažovat; žádoucí jsou piloty, které propojí klimatické cíle se spravedlností. Středočeský kraj představil rozvoj poptávkové dopravy „PID Haló“ s důrazem na integraci do páteřních železničních a autobusových linek, aby služby nabídku doplňovaly, nikoli kanibalizovaly. Ekonomiku zlepšují flexibilní provozní modely: vozidla mohou přes den sloužit v aglomeraci (např. senior taxi) a večer v regionech s chybějícími návaznostmi. Klíčové je cílené vymezení oblastí, úpravy linek, řízení směn řidičů a nastavení tarifu i rezervačního zázemí. Cyklokoalícia zdůraznila sociální přesah aktivní mobility: komunitní dílny, opravy a darování kol, školní koordinace a cargo-kola (včetně „sociálního taxi“) snižují potřebu dojíždění a zvyšují dostupnost služeb při relativně nízkých nákladech, pokud jsou programy inkluzivní.
pro obce, kraje i neziskové organizace zazněla potřeba udělat lokální audit dostupnosti, porovnat časy cest veřejnou dopravou a autem v klíčových denních obdobích, zmapovat zranitelné skupiny a vybrat mikroregiony vhodné pro pilotní zavedení poptávkové dopravy s napojením na páteřní síť. V cyklistice se jako rychlá a nákladově efektivní ukázala podpora komunitních dílen, bezpečných stojanů, místních tras ke školám a sportovištím a projektů s cargo-koly. Vzhledem k nejistotě kolem ETS2 se vyplatí připravovat projekty a partnerství dopředu, ale plánovat modulárně a s alternativními zdroji financování.
Záznam webináře byl zaslán všem registrovaným účastníkům – děkujeme za vaše zapojení!
Příprava akce byla spolufinancována skrze Roční rozpočet CIVITAS MUSE a projekt CLIMove, který je financován Evropskou iniciativou na ochranu klimatu (EUKI) německého Spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu (BMWK).