Cargokola jako součást městské logistiky? Seminář ukázal potenciál i výzvy

Jak může vypadat doručování zboží ve městě bez hluku, emisí a kolon? Cargokola jsou jednou z odpovědí – ale jejich širší uplatnění není samozřejmost. I proto jsme ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i., uspořádali v Praze odborný seminář s workshopem, který se tomuto tématu věnoval komplexně: od infrastruktury přes provozní zkušenosti až po ekonomiku a vnímání veřejnosti.

Akce začala netradičně – přímo v ulicích. Komentovaná exkurze do mikrodepa Anděl nabídla účastníkům možnost nahlédnout do provozu městské logistiky, kde hrají hlavní roli právě cargokola. Ukázka denního režimu, technické zázemí i řešení překládky zásilek v centru – to vše pomohlo zasadit pozdější debatu do konkrétního rámce.

Dopolední blok prezentací následně otevřel pohled hlavního města, kdy zástupce odboru dopravy MHMP představil fungování mikrodep v Praze a jejich roli v širším kontextu plánování městské mobility. Následovala prezentace o potenciálu využití nákladních elektrokol od CITY COMMUTERS, které vyrábějí populární městská elektrokola E-CAFE BIKE. Diskuze odhalila některé opakující se bariéry: omezená infrastruktura, chybějící podpora pro malé podniky, a především to, že ekonomika provozu často „nevychází“ bez externí motivace či regulace.

Druhý blok se zaměřil na navrhování cyklistické infrastruktury vhodné i pro větší a těžší nákladní kola. Odborníci upozornili na fakt, že aktuální normy a podmínky často se specifiky cargokol vůbec nepočítají. Přitom právě správně navržená síť cyklostezek a možnost bezpečného pohybu po městě je klíčem ke škálování tohoto způsobu dopravy.

Deep Dive diskuze: Motivace, finance a role měst

Odpolední „deep dive“ část se ponořila skrze diskuzi mezi zástupců výzkumu, akademické sféry i firem více do hloubky a přinesla řadu konkrétních postřehů:

  • Cena dopravy na cargokole je v současnosti cca 2 eura na zásilku, což je přibližně o pětinu více než u elektromobilu. Hlavním nákladem však není samotná přeprava, ale překládka a provozní prostory v centru.
  • Motivace kurýrů se ukazuje jako důležitý faktor – práce v kratších směnách, fyzická aktivita i větší flexibilita mohou být benefitem, ale systém musí být nastaven udržitelně.
  • Marketing a edukace jsou zásadní. Cargokolo je u nás stále vnímané spíše jako sportovní vybavení než plnohodnotný dopravní prostředek.
  • Chybějící financování a nástroje podpory brzdí rozvoj – i když ochota realizovat pilotní projekty existuje, města a firmy často narážejí na systémové limity.

Zazněla i důležitá poznámka: Příjemci zásilek často nemají možnost volby způsobu doručení – nevědí, zda k nim pojede dodávka nebo kolo. To je zároveň výzva i příležitost do budoucna.

Seminář ukázal, že zavádění cargokol do městské logistiky není jen otázkou technologie, ale především systémového přístupu – kombinace plánování, infrastruktury, politické vůle a ekonomických pobídek. Přestože některé prvky už v českých městech fungují, chybí koordinovaný rámec a dlouhodobá strategie.

Akce byla součástí projektu „Výzkum využitelnosti cargokol v oblasti city logistiky“, který vznikl za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.

„Deep Dive” diskuze proběhla díky podpoře z ročního rozpočtu skrze CIVITAS MUSE-

O nás
Kontakty
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a
636 00 Brno
Email: civinet@cdv.gov.cz
Manažer sítě CIVINET Česká a Slovenská republika: Statutární město Olomouc
Sekretariát CIVINET Česká a Slovenská republika: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Partneři CIVINET Česká a Slovenská republika: Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky

Ochrana osobních údajů
Copyright © 2024
CIVINET Česká a Slovenská republika je součástí iniciativy CIVITAS, programu financovaného EU, který usiluje o to, aby se udržitelná a inteligentní mobilita stala realitou pro všechny. Více informací – civitas.eu.