Společně s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i., jsme v tomto týdnu uspořádali na Krajském úřadě Středočeského kraje odborný seminář s workshopem Mobilita, která spojuje: Rozvoj veřejné dopravy pro komfortní a dostupné cestování. Akce přilákala přibližně 50 zástupců měst a krajů, dopravních odborníků, provozovatelů veřejné dopravy i koordinátory integrovaných dopravních systémů.
V úvodním slově radního Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy, Petra Boreckého, zazněla potřeba řešit kapacitní omezení dopravní infrastruktury, finanční náročnost (včetně dopadů připravovaného systému povolenek ETS2) i riziko dopravní chudoby v regionech. Zdůraznil potřebu větší podpory státu, včetně daňových úprav, které by umožnily rychlejší rozvoj veřejné dopravy v Česku.
Následně představil Středočeský kraj své projekty – od prověřování možností nasazení vlakotramvají, přes elektrifikaci autobusových linek (například linka 375 do Staré Boleslavi) až po pilotní provoz vodíkových autobusů a systém PID Haló. Novinkou je od 1. srpna i nástup do autobusů všemi dveřmi, který zrychluje odbavení cestujících. Významným prvkem se stávají také parkoviště P+R a mobilní informační centrum PID Point.
Pozornost vzbudila i prezentace ROPIDu o celoplošném zavedení zastávek na znamení. Od roku 2011 se tento systém rozšířil až na 70 % zastávek a stal se inspirací i pro další regiony a města v ČR i na Slovensku. Přestože přináší úspory a vyšší efektivitu, vyžaduje důkladnou informační kampaň, technické úpravy a citlivé řešení ve vztahu k osobám se sníženou schopností pohybu a orientace.
Odborníci z Centra dopravního výzkumu představili výsledky průzkumů cestujících, které využívají metody discrete choice modelů. Tyto analýzy poskytují důležitá data pro plánování dopravy a zvyšování atraktivity veřejné dopravy skrze kvalitní služby orientované na uživatele.
Na příkladu obsluhy Pražského hradu ukázal zástupce ČVUT, že zkracování intervalů sice zvyšuje nabídku přepravní kapacity, ale její efektivní využití může klesat. Řešením je vyšší přesnost provozu a chytrá koordinace více linek, což vede k rovnoměrnějšímu rozložení cestujících.
V rámci předávání zkušeností z praxe jsme se zaměřili na projekty Dopravního podniku Ostrava pro zvyšování rychlosti, bezpečnosti a spolehlivosti MHD, které využívají ITS a C-ITS technologie. DPO se věnuje tématům jako komunikace vozidel s křižovatkami a řízení výhybek, e-paper zastávky s online jízdními řády, či systém počítání cestujících a využití dat pro plánování. Dopravní podnik hl. m. Prahy představil plány rozvoje kolejové a bezemisní dopravy: výstavbu metra D, nový boom tramvajových tratí, i elektrifikaci autobusové dopravy pomocí dvoupólového nabíjení kompatibilního s trolejbusy. Zmíněno bylo také budování Dvoreckého mostu přes Vltavu, který bude určen výhradně pro MHD, cyklisty a chodce.
Závěr programu patřil exkurzi za příklady dobré praxe při výstavbě nových tramvajových tratí v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy svezl účastníky novým elektrobusem do lokality Slivenec, kde mohli na vlastní oči vidět, jak se strategické plány přetavují do konkrétních investic.
Od dopravního ředitele DPP zazněly také podrobnosti o fungování elektrické veřejné dopravy v Praze a zkušenosti s rozšiřováním tramvajových tratí. Diskuse zdůraznila nezbytnost mít připravený zásobník projektů, které lze v případě vhodných politických či společenských podmínek rychle realizovat.
Dopravnímu podniku hl. města Prahy velmi děkujeme za spolupráci a pomoc s přípravou akce a zároveň gratulujeme k výročí 150 let zahájení provozu MHD v Praze, které na den konání akce připadalo. Přejeme, ať pražská MHD i nadále rozvíjí svou tradici inovací, dostupnosti a špičkové kvality, a zůstává inspirací pro ostatní města.