Spolek AutoMat zpracoval několik přelomových analýz nehodovosti s účastí cyklisty. Ty mimo jiné poprvé odděleně posoudily nehody elektrokol a elektrokoloběžek, potvrdily zlepšení bezpečnosti po zavedení 1,5metrového bočního odstupu při předjíždění cyklistů a dokázaly, že následky střetu si vždy nese slabší účastník. V neposlední řadě odhalily skutečný rozměr „ledovce“ Policii ČR nenahlášených nehod lidí na kolech.
Spolek AutoMat posoudil dopady zavedení pravidla 1,5 metru na bezpečnost cyklistů a cyklistek. Ze srovnání několika let před a po začátku roku 2022 vyplynulo, že počet nehod souvisejících s předjížděním cyklisty po zavedení pravidla poklesl. „Použili jsme několik různých metod výpočtu a vždy došlo k poklesu, a to až 1,2 a 33,5 %,” uvádí zpracovatel analýzy Vratislav Filler: „Analýza tak prokazuje zlepšení bezpečnosti cyklistů při předjíždění jinými vozidly po zavedení pravidla povinného bočního odstupu.”
Speciální pozornost byla věnována elektrokolům a elektrokoloběžkám. Ty tvoří zhruba pětinu evidovaných nehod s účastí cyklisty. Nehody na elektrokolech mají relativně častěji těžké následky (11 % oproti 7 % u nepoháněných kol) a častěji se z nich padá bez dalšího účastníka. Elektrokoloběžky mají těchto pádů ještě víc, tvoří skoro dvě třetiny jejich nehod. Také se vyznačují relativně častějšími srážkami s chodci.
Další analýzou bylo posouzení zdravotních následků při srážce různých druhů vozidel. Ukázalo se, že při srážkách chodců a cyklistů a dokonce i motocyklistů s motorovými vozidly tahají nechránění účastníci provozu vždy za kratší konec. Srážky s chodci nebo cyklisty, kdy by si zdravotní následky odnesla posádka motorového vozidla, se prakticky nevyskytují.
Analýzy vznikly v rámci projektu Zvyšování bezpečnosti cyklodopravy na základě pozorování a dat podpořeného Ministerstvem životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
V rámci samostatného projektu získal Michal Šindelář z AutoMatu podrobnou zprávu o celkem 313 nehodách cyklistů, které se jim přihodily v posledních pěti letech. Ukázalo se, že 89 % událostí, které je možné považovat za dopravní nehodu, se obešly bez šetření Policie ČR.„Policie šetří spíš nehody s těžšími zraněními, nebo ty, ke kterým dojde na rušných silnicích. Naopak k šetřením běžných pádů z kola, byť třeba se zraněním, se policie dostane jen velmi zřídka,” říká dopravní expert Vratislav Filler z AutoMatu.
Unikátní vhled do nehod z citované pilotáže přinášejí slovní popisy těchto nehod. Ukazuje se kritická role stavu a charakteru vozovky: kromě mokrého povrchu přispívají k nehodám také tramvajové koleje, historická dlažba a výmoly či nerovnosti v neočekávaných místech. Za alarmující považuje zprávy o občasných úmyslných napadeních cyklistů ze strany motoristů: „Zaznamenali jsme i úmyslné přejetí cyklisty, tedy použití auta jako zbraně,” dodává Filler.
Analýza dopadů zavedení 1,5metrového bočního odstupu: https://auto-mat.cz/auto-mat.cz/wp-content/uploads/Analyza-bocniho-odstupu-6_2024.pdf
Analýza nehod elektrokol a elektrokoloběžek: https://auto-mat.cz/auto-mat.cz/wp-content/uploads/Analyza-nehodovosti-2023-bezmotorova-vozidla.pdf
Následky nehod při srážce s jiným druhem vozidla: https://auto-mat.cz/auto-mat.cz/wp-content/uploads/Analyza-nehodovosti-2023-nasledky-u-protistrany.pdf
Sebereportovaná a oficiální nehodovost: https://auto-mat.cz/auto-mat.cz/wp-content/uploads/Sebereportovana-a-oficialni-nehodovost-v1.3-2.pdf
Zdroj: Tisková zpráva spolku AutoMat