Nová podoba informačního systému pro městskou hromadnou dopravu a pro veřejný prostor na území hlavního města Prahy je výsledkem mezinárodní soutěže, kterou v září 2021 vyhlásil ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy). Od léta do konce letošního roku proběhne pilotní testování nového designu a nových fyzických i digitálních prvků, v rámci něhož budou moci obyvatelé Prahy informační systém vyzkoušet a poskytnout k němu zpětnou vazbu. Po vyhodnocení připomínek se počítá s postupným nasazením nového systému v roce 2023, především tam, kde původní prvky technologicky doslouží nebo v místech, kde jsou plánovány rekonstrukce.
Celková obměna systému tak sice potrvá několik let, ale bude hospodárnější než kdyby výměna proběhla naráz. V mezinárodní konkurenci účastníků soutěže uspěl v anonymním hlasování český tým, který tvoří grafické studio Side2, ateliér A69 architekti a typografické studio Superior Type, doplňuje ho UX designérka Dominika Potužáková a historik a filozof docent Petr Hlaváček. Od výměny informačního systému Praha očekává jeho sjednocení a zlepšení přehlednosti a srozumitelnosti informací pro obyvatele i návštěvníky. Velké dopravní projekty (jako např. stavba metra linky D či nový dopravní Terminál Smíchov) a rychlost rozvoje města zdůrazňují potřebu nového orientačního systému, který odpovídá požadavkům moderní společnosti v 21. století a umožní využití velkého množství online informací, které jsou za město k dispozici. Na rozdíl od současnosti, kdy se o orientační systém stará osm subjektů najednou a některé z nichž si vytvářejí městské části, se o nově instalované navigační prvky bude Praha starat skrze své městské organizace, čímž ulehčí městským částem.
Nový systém s názvem „Čitelná Praha“ bude zahrnovat například totemy, obelisky, směrovky pro pěší, novou grafiku tabulí v metru nebo informací na zastávkách, včetně zcela nových map okolí. Lidé si budou moci systém prohlédnout kromě pilotně umístěných prvků v terénu – ve stanicích metra Háje a Palmovka, také na připravovaných expozicích v prostorách metra nebo prostřednictvím mobilního kontejnerového výstavního systému od IPR (Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy).
Má smysl nový městský navigační systém v době, kdy všichni mají dostupnou vlastní navigaci v mobilním telefonu? „Podle zahraničních zkušeností se potvrzuje, že lidé se ve veřejném prostoru nebo v dopravních prostředcích ujišťují, že jdou správnou cestou, právě pomocí městského orientačního systému, a to i ve chvíli, kdy mají v ruce nejmodernější telefon s mapovými aplikacemi nebo on-line dopravními informacemi. Naším cílem je to, aby si lidé díky novému jednotnému systému cestování městem užili, mohli se kolem sebe dívat a i z rutinní cesty do práce si udělali zážitek z nového poznání,“ vysvětluje v tiskové zprávě ROPID Ondřej Boháč, ředitel IPR hlavního města Prahy.
Zdroj informací a vizuálních materiálů: tisková zpráva ROPID