Dne 16. dubna 2025 proběhl odborný seminář a navazující workshop na téma „Koordinace udržitelné mobility napříč regiony – zkušenosti a perspektivy měst, metropolitních oblastí a krajů “, pořádaný sítí CIVINET Česká a Slovenská republika ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu a městem Pardubice. Tato akce nabídla účastníkům z měst, krajů, veřejné správy i dalších institucí příležitost sdílet příklady dobré praxe a otevřeně diskutovat o výzvách v oblasti plánování udržitelné dopravy napříč regiony.
Z prezentace zástupce Ministerstva pro místní rozvoj ČR vyplynulo, že účinná koordinace projektů udržitelné mobility často naráží na limity stávajícího právního a institucionálního rámce. Například města nemohou samostatně ovlivnit dopravní plánování v sousedních ORP, což vyžaduje hledání cest pro dobrovolnou spolupráci a vytváření ochoty jednat napříč administrativními hranicemi. Nástroj ITI (integrované územní investice), který umožňuje plánování a financování projektů přesahujících tyto hranice, se ukazuje jako klíčový. Příkladem je tramvajová trať vedoucí z centra Prahy do Zdib na území Středočeského kraje, která by bez takového nástroje nemohla být realizována. V následné diskuzi zazněla také problematika nejednotného přístupu k povolování cyklistické infrastruktury, kdy rozhodování o jednotlivých projektech závisí na přístupu konkrétních osob a institucí a u projektů na území dvou krajů se pak může stát, že v jednom z nich je cyklostezka povolena a ve druhém ne.
Inspirativní příklad úspěšné spolupráce a využití nástroje ITI přinesla Hradecko-pardubická aglomerace. V tomto území se podařilo vytvořit funkční pracovní skupinu složenou ze zástupců měst, krajů, dopravních podniků, univerzit, Policie ČR nebo hospodářské komory. Tento meziinstitucionální přístup umožnil realizaci konkrétních projektů, jako jsou terminály v Přelouči, Chrudimi, Jaroměři, Chlumci nad Cidlinou, včetně cyklisticky zaměřených projektů v podobě úseků Labské cyklostezky. Klíčová byla spolupráce širokého spektra aktérů a politická podpora. U parkovišť typu P+R bylo následně na příkladu Pardubic vyzdviženo, že koncept funguje pouze ve spojení s další službou, funkční parkovací politikou a podporou dopravních linek v osách P+R.
Zástupce KPMG představil spolupráci na tvorbě Koncepci rozvoje cyklistiky Jihomoravského kraje do roku 2030 z pohledu zpracovatele. V kraji vznikla síť mikroregionálních cyklokoordinátorů, kteří komunikují se stakeholdery v jednotlivých ORP a podílejí se na každoroční aktualizaci cyklokoncepce. Úspěšné projekty v Brněnské metropolitní oblasti představila manažerka metropolitních projektů, která zdůraznila potřebu integrovaných síťových řešení dopravy.
Zahraniční zkušenosti doplnil Trnavský samosprávný kraj, který vypracoval svůj plán udržitelné mobility i přes komplikace způsobené pandemií COVID-19. Klíčová byla spolupráce s policií, důsledný sběr dat a nastavení spolupráce externím zpracovatelem. Město Trnava úzce spolupracuje s krajem, zejména v oblasti cyklistické a veřejné dopravy. Při zpracování jeho plánu mobility vzniklo šest pracovních skupin, které se i přes častý online formát staly důležitým krokem k formální i neformální spolupráci mezi aktéry.
V odpolední části programu proběhl workshop, který se zaměřil na praktické otázky koordinace přípravy strategických dokumentů v krajích a funkčních městských oblastech. Kromě společné práce ve skupinách se diskutovalo o:
Velký důraz byl kladen na realističnost cílů, datovou podloženost a přenositelnost příkladů dobré praxe. Klíčovým aktérem v celém procesu musí být politický lídr, který zajistí podporu na všech úrovních.
Seminář i workshop potvrdily, že koordinace udržitelné mobility je složitý, ale nezbytný proces, který vyžaduje dlouhodobou spolupráci, otevřenou komunikaci a politickou odvahu. ITI, SUMP a další nástroje mají potenciál, ale jejich úspěch stojí na lidských vztazích, důvěře a schopnosti překonat administrativní bariéry.
Workshop se konal v rámci projektu CLIMove, který je financován Evropskou iniciativou na ochranu klimatu (EUKI) německého Spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu (BMWK).