Jako sekretariát CIVINET CZ SK jsme společně s kolegy z Centra dopravního výzkumu navštívili jedno z cyklodep v Praze, abychom se blíže seznámili s fungováním městské logistiky na nákladních elektrokolech a možnostmi udržitelnější distribuce zásilek. Pražský model ukazuje, jak lze optimalizovat přepravu zboží v hustě osídlených oblastech a zmírnit dopady rostoucího objemu zásilek na městskou dopravu.
Praha se dlouhodobě potýká s nárůstem menších zásilek, které znamenají vyšší frekvenci jízd a větší rozmanitost přepravovaného zboží. Výsledkem je zahlcení města dodávkovými vozidly a potřeba systémových změn, které iniciují městské samosprávy. Cyklodepo Florenc vzniklo 18. listopadu 2020 na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje a následného rozhodnutí Rady hl. m. Prahy. Díky rychlé spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se podařilo projekt uskutečnit během pouhých tří měsíců. Jako klíčové se ukázalo úvodní setkání, na které přizvalo doručovací společnosti přímo vedení města. Následná setkání už probíhala bez přítomnosti politiků, což usnadnilo efektivnější komunikaci a spolupráci mezi firmami a městem.
Pro umístění logistického depa byl vybrán prostor na Těšnově u stanice metra Florenc, který byl původně využíván jako parkoviště. Původního pilotního projektu se zúčastnily logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz, přičemž aktuálně operuje v cyklodepu sedm společností s více než 20 elektrokoly. Provoz cyklodepa a jeho zabezpečení spravují Technické správy komunikací (TSK), na jejichž pozemku se nachází.
Typický průběh logistického procesu v Praze:
V některých případech se využívají i nanodepa – malé boxy nebo místnosti, kde dochází k překládce zásilek určených pro rozvoz cargokoly. Například DHL provozuje malé vlastní cargodepo, které umožňuje rychlejší a efektivnější doručování zásilek.
I když je koncept cargokol ekologičtější alternativou k běžným dodávkám, stále existují technické a infrastrukturní výzvy. Cargokola jsou těžká, což může komplikovat manipulaci a opravy. Dalším problémem je neprůjezdnost některých částí cyklistické infrastruktury, včetně cykloobousměrek. Město se snaží tuto situaci zlepšit a zahrnout potřeby cargokol do plánování nové infrastruktury.
Zásilkový trh v Praze stále roste, i když se mírně snižuje průměrná ujetá vzdálenost. V Praze funguje cyklodepo na Andělu (pod křižovatkou Městského okruhu a Plzeňské), otevřené v prosinci 2021. Nicméně aktuální systémy nejsou plně efektivní a většina kurýrních firem je stále vnímá jako pilotní projekty. Významnější rozvoj cargokol bude pravděpodobně záviset na budoucích restrikcích pro provoz a parkování v centru města. Pro optimalizaci systému je také důležitá další komunikace mezi městem a zástupci logistických společností.
Návštěva pražského cargodepa ukázala, že městská logistika na kolech je dynamicky se vyvíjející oblast, která se snaží reagovat na stále se měnící potřeby města i zákazníků. Přestože systém zatím není dokonalý, přináší zajímavé poznatky a inspiraci pro další rozvoj udržitelných logistických řešení v městském prostředí.