Světová velkoměsta zakazují dieselové motory kvůli ovzduší

Čtyři velká světová města chystají radikální krok. Do roku 2025 chtějí na svém území zakázat používání vozidel s dieselovými motory. Opatření, které má omezit znečištění ovzduší, zasáhne obyvatele Paříže, Madridu, Atén a Mexico City.

Závazek zakázat dieselové motory do poloviny příští dekády přijali zástupci čtyř měst na konferenci Cities 40, která sdružuje významné světové metropole, v Mexiku. Chtějí tak vytvořit prostředí pro větší rozšíření vozidel na alternativní pohony, případně cyklistické a pěší dopravy.

„Naše město zavede troufalý plán. Progresivně vykážeme z ulic největší znečišťovatele a pomůžeme Pařížanům konkrétními doprovodnými opatřeními,‘‘ sdělila starostka Paříže Anne Hidalgová.

Právě čtyři zmíněná města dlouhodobě zápolí se špatnou kvalitou ovzduší. Paříž v minulosti sáhla i k regulaci dopravy. V ulicích se tak po dnech střídali auta se sudou a lichou registrační značkou.

Co se životního prostředí týče, patří naftové motory k těm nejproblematičtějším. Do ovzduší vypouští škodlivé oxidy dusíku a mikročástice polétavého prachu, jež poškozují kardiovaskulární a plicní systém a mohou na sebe vázat látky s karcinogenními účinky.

„Naše město zavede troufalý plán. Progresivně vykážeme z ulic největší znečišťovatele a pomůžeme Pařížanům konkrétními doprovodnými opatřeními. Chceme zakázat diesely stejně jako Tokyo, které tak již učinilo,“ prohlásila starostka Paříže Anne Hidalgová.

Tokyo zakázalo používání naftových vozidel na přelomu tisíciletí. V plném rozsahu začalo opatření platit v roce 2003. Nyní se k japonskému hlavnímu městu zřejmě připojí další metropole. Ty si slibují, že kromě snížení emisí zmíněných látek přispějí také k řešení globálního oteplování.

„Kvalita vzduchu, který dýcháme, je přímo propojená s bojem proti klimatickým změnám,“ soudí starostka Madridu Manuela Carmenaová. „Jakmile omezíme emise skleníkových plynů, vzduch v našich městech bude čistší a naše děti, prarodiče a sousedé zdravější,“ dodává.

Jaký je vzduch v Praze?

Znečištění ovzduší trápí v podzimních a zimních měsících i obyvatele Prahy. Například na měřící stanici ve Vršovicích překročila hladina mikročástic polétavého prachu PM10 limit ve 22 dnech. Také tady je viníkem především automobilová doprava.

Praha dříve připravovala projekt tzv. nízkoemisní zóny. Vedení města však vzhledem k odporu městských částí loni zavedení zóny odložilo, s tím, že počká na dokončení Pražského okruhu. Jeho dostavba je však v nedohlednu.

Ulevit dopravě se tak Praha snaží jinými kroky. Kromě kampaní jako Čistou stopou Prahou zavádí i parkování pro rezidenty (modré zóny), které mají znesnadnit cestu automobilem mimopražským řidičům. Dopravní podnik pak od loňského roku testuje autobusy jezdící na elektřinu.

Zdroj: https://www.info.cz/svet/konec-dieselovych-motoru-mesta-je-zakazuji-kvuli-ovzdusi-1217.html. 

Comments are closed.